Holdlederens beretning.

I anden turneringskamp ( 14.11.2004 ) mødte vi Holbæk 2, der på papiret skulle være en mere overkommelig modstander end Køge. Dog talte Holbæks sejer i første runde over Skovbo for, at de i år havde lagt planer om noget ganske andet, end at ligge i den tunge ende af mesterrækken.

Før start må jeg dog sige at Præstø i denne match for en sjældent gang skyld, må påtage sig favoritrollen. Dette set i lyset af en vurdering af både styrketal og de seneste års resultater mod samme modstander. Altså en sejr er påkrævet.

Modsat vores match mod Køge manglede vores hold på forhånd det løft Mogens ( den gamle mand med det nye syn ) og Johan havde givet. De meldte nemlig begge afbud.

Til at hjælpe os i nødens stund trådte Egon igen i karakter, og i sidste time trådte Knud Eriksen til.

Resultatskema

Slutstilling:

Kamprapport

Bræt 1.

Med stor autoritet nedspillede Morten med de hvide brikker Jørgen Nielsen ( rating 1828 ). Som Morten sagde efter spillet: ”Jeg havde stort set min a3 bonde til salg hele spillet”, hvilket tyder på et klart overskud. Da Jørgen så endelig tog sig mod til at slå bonden blev han straffet prompte, idet Morten herefter kunne gennemføre sit kongeangreb. Flot spillet og bestemt dagens parti.

Bræt 2.

Torben fik åbnet på en måde, så han med sort i en siciliansk fik et ekstra tempo. Fritz ( Nej, det er ikke det super stærke skakprogram…… ) mistede derfor en bonde, men fik dog noget modspil. Fritz ( rating 1773 ) spillede dog utrolig hurtigt, hvorfor han ikke så at Torben kunne overmande den ene af de hvide løbere med sine 2 springere. Fritz så efter officertabet ingen grund til at fortsætte. En sikker og god sejr af Torben.

Bræt 3.

Holdelederen kom igen ind i en uregelmæssig stilling. Palle Mogensen ( rating 1766 ) med sort iværksatte et korrekt kongeangreb med h5, men glemte at holde sig til sin plan. Holdlederen kunne derfor gennemfører et effektivt angreb på dronningefløjen, som hurtigt gjorde det af med Palle og hans sorte soldater. En solid performance af jeres holdleder.

Bræt 4

Den første mand der blev færdig var Erik, som spillede sort mod Tonny Carlsen ( rating 1717 ). Tonny havde været i byen hele natten og lignede en, som var blev kørt over af en bus med pigdæk. Den går selvfølgelig ikke mod Erik som i Gründfeldtindisk hurtigt vandt en bonde og lidt senere en kvalitet. Igen godt spil af Erik. Pas på ham i klubturneringen drenge. Erik er i super form.

Bræt 5

På bræt 5 udspillede Peter Thomsen med hvid i Skandinavisk Poul M Petersen ( rating 1721 ). Peter skulle lige til at høste frugten, da 2 ikke helt gode træk sneg sig ind. Peter mistede en kvalitet, men i rigtig Peter stil tvang han nærmest Poul til at ofre tilbage. I forbifarten mistede Peter desværre 2 bønder, og måtte som sidste mand opgive at fortsætte. En god indsats af Peter, men desværre røg koncentrationen lige en enkelt gang. Kom igen Peter.

Bræt 6

Knud spillede i dag sin første kamp i sæsonen, og det gjorde han aldeles udmærket. Med sort i Dronningeindisk gjorde han livet surt for Jens Sørensen ( rating 1678 ). Med en korrekt kombination vandt Knud en bonde, og så længe ud som en vinder. Desværre fandt Jens modspil med sin springer og løber, og tvang Knud til at spille remis ved trækgentagelse.

Bræt 7

Egon hjalp igen Præstøs første hold. Tak for det Egon.

Egon spillede hvid i Dronningebondespil, og fik hurtigt byttet dronninger af. Ole F Hansen ( rating 1655 ) fik i slutspillet en smule mere terræn end Egon, men med en lille kombination lykkedes det Egon at fremtvinge et slutspil med forskellig farvede løbere. Dermed var stillingen remis. Et fornuftigt spil af Egon

Bræt 8

Knud Eriksen havde som den eneste mand valgt at hjælpe os i Holbæk. På forhånd mente Knud selv, at hans chancer for at gøre sig gældende var små. Alligevel spillede Knud et rigtigt godt parti med sort imod Thorsten Christensen ( rating 1626 ). I en Dronningebonde åbning fik Knud en fornuftig stilling. Thorsten angreb dog heftigt Knuds kongestilling, men kunne ikke rigtigt sætte sig igennem. Tilgengæld fik Knud pludseligt åbnet den lange diagonal mod den hvide konge, men med et fremstød med h-bonden, kom hvid alligevel først i kapløbet. Knud måtte derfor se sig besejret. En rigtig god indsats af Knud, som trods alt var små 500 ratingpoint fra sin modstander. Tak for hjælpen Knud.