Præstø – Uetze

5      -     3

I år var det vores tur til at være værter for vores tyske venskabsklub Uetze. Denne årlige tilbagevendende begivenhed er altid en stor fornøjelse, med Lars og Torben som hovedkræfterne.   Det er en fast tradition at vi spiller en match mod hinanden, samt afvikler en lynturnering alle mod alle.

8 tyskere kom fredag eftermiddag d. 1/9 og blev til søndag aften. Det er næsten også fast at vi spiller fodbold mod hinanden, og kan vi ikke altid slå dem i skak, så er vi i hvert fald totalt overlegne på fodboldbanen, som vi beviste kort efter ankomsten om eftermiddagen – selvtilliden skulle pilles ud af dem med det samme. Efter at holdet bestående af Torben, Thomas, Henning og undertegnede havde pillet glansen af tyskerne og førte med adskillige mål var der bred enighed om at blande holdene, dette gav straks et mere lige opgør.

På denne måde blev der samlet appetit til maden, som Mogens Jensen jo altid med succes står for. Under middagen blev der efterhånden også taget godt fat i de våde varer. Vi var noget i tvivl om vi havde købt tilstrækkeligt med øl (især Thomas var bekymret), der plejer nemlig at blive indtaget en del i løbet af dagene. Alle var dog i stand til at deltage i lynturneringen. Pokalen blev fundet frem som tyskerne vandt sidste år.

I lynturneringen deltog 17 mand, og blev efter et tæt opgør vundet af Morten Jensen med 13½ foran Jürgen Bublitz med 12½ og Mogens Jensen med 11½. Dermed var vores første sejr sikret (godt gået Morten, vi er stolte af dig). Efter dette begyndte man så småt at drage hjemad, nogle alene, andre med tyskere som altid bliver privat indkvarteret.

Lørdag formiddag var der arrangeret en tur til Holmegård Glasværk, hvor jeg desværre ikke havde mulighed for at deltage.

Lørdag eftermiddag skulle holdkampen afgøres, det det hele handler om.

Resultatet blev 5 – 3 i vores favør, og vi fik dermed lov til at beholde pokalen på dansk jord.

1. Morten Jensen - Kaj Wöhler                  1 - 0

2. Torben Jensen -  Helmuth Gehrecke       0 - 1

3. Thomas Wesche - Jürgen Bublitz            ½- ½

4. Mogens Jensen – Frans Soyka               ½- ½

5. Erik Hansen – Michael Hustedt              ½- ½

6. Knud Aage Fønss – Jürgen Bode           ½- ½

7. Bassam Daoud – Michael Mitteldorf      1 - 0

8. Knud Eriksen – Klaus Röder                 1 - 0

Efter endnu en hyggelig fællesspisning blev der plads til skak på et lidt mere løssluppent plan og indtagelsen af de køleskabskolde øl steg gradvist. Der spilles en hel del tosseskak, nogle kalder det babyskak, og på tysk hedder det ”Tandem-schach”.  Reglerne er sådan, at man spiller 2 mod 2, men på en lidt speciel måde, fordi brikker som bliver slået, bliver i spillet. En slået brik bliver givet videre til sin makker som så kan sætte den ind i sit spil. Det har ikke meget med traditionel skak at gøre, med det kan være temmelig underholdende. Vi spillede også en anden form for holdskak som tyskerne har lært os. Man spiller 3 mod 3 i 6! partier. Man roterer og flytter hver 1 træk i hvert parti.

Sådan sluttede den sidste aften, og dagen efter tog tyskerne hjemad efter naturligvis at have startet dagen med at spille skak.

Til næste år er det så vores tur til at besøge Tyskland, og til den tid håber vi på stor tilslutning. Dette har nogle år knebet lidt. Og alt andet lige er det sjovere for dem som arrangerer turen at der er interesse og opbakning omkring det.

Erik O. Hansen