Holdlederens beretning

Alle læsere ønskes hermed godt nytår, og bydes igen velkommen til at følge forårssæsonen for Præstø’s mesterrækkehold i skak her på hjemmesiden.

Præstø’s første match i det nye år byder på ingen ringere end Slagelse. Slagelse er klart favoritter til at vinde mesterrækken i kraft af, at de har et meget bredt og stærkt hold. Som om det ikke skulle være nok, har de også rustet op. IM Mikkel Antonsen repræsenterer nu Slagelses 1 bræt.

Før ”move off”

Igen…… og igen…… og igen……er Præstø’s mandskab på forhånd levnet små chancer. Med en forskel på omkring 200 ratingpoint beregnet på gennemsnittet, bør det kun være en formsag for Slagelse at slå Præstø. Vi plejer dog at være gode til at drille sådan nogle modstandere, så et realistisk resultat er nok et nederlag på 5–3. Hvis Morten så vinder over IM Mikkel Antonsen, så står den altså 4-4. Det er altså taktikken før ”move off”

Igen bød denne runde på afbud fra Johan Chang, og til at hjælpe os i nødens stund fik vi Præstø’s ”nye unge talent” Uffe til at hjælpe os. Tak for det Uffe.

Resultatskema

Rating: 1443

Slutstilling:

Kamprapport

Som skrevet står vandt Præstø i en meget lige match over favoritterne fra Slagelse. At Præstø vinder 5-3, er klart en overraskelse, men på dagen spillede Præstø lige med en smule mere held og koldblodighed end Slagelse. Dermed opnåede Præstøs mandskab lige nøjagtigt at drille Slagelse, som nu skal spille optimalt, hvis de ikke skal overhales af Køge.

Hvad angår vores chancer i mesterækken, så er vi ( som Morten siger ) i hvert fald væk fra nedrykningen. Om vi står distancen i toppen, er ikke til at sige noget om. At drille Køge og Slagelse i topkampen synes stadigvæk at være umulig. Til det er Køge og Slagelse for stærke.

Bræt 1.

Morten skulle med hvid forsvare Præstøs 1. bræt mod IM Mikkel Antonsen. På forhånd lyder det, som en komplet umulig sag, men Morten gik frisk til den, og med hvid i fransk skabte han en acceptabel stilling. Morten lavede dog en lille fingerfejl, hvilket desværre er nok for en IM’er. Trods bravt modpil fra Morten, måtte han som næstsidste mand opgive sin stilling. Mikkel var lige den klasse bedre, men havde skam kun 10 minutter tilbage ved partiets slutning. Så nemt har han heller ikke haft det.

Bræt 2.

Så skal hatten tages af. Torben fik i en Spansk variant etableret 2 fribønder på dronningefløjen. Søren Dybjerg skabte dog modspil i centrum, og Torben måtte finde de virkelige gode træk frem. I et uoverskueligt midtspil med åbne kongestillinger på begge sider, fik Torben gang i stillingen med to springerofre med samme springe, hvor sidste offer var med dødelig udgang for Søren. Skarpt og flot spillet af Torben.

Bræt 3.

Holdelederen kom ud i en Hollandsk åbning med hvid, og Jan Flemming spillede Stone-wall opstillingen. Flemming kom dog i klemme, og fik aldrig etableret noget angreb på kongefløjen, som ellers er traditionelt. Uden at holdlederen fik udviklet sin løber på c1 maste han stille og roligt Flemming så meget på dronningefløjen, at der til sidst opstod en gevinststilling. En solid sikker indsats af holdlederen.

Bræt 4

Erik gjorde det minsandten igen. Med sort i Fransk overså Morten Lyck mere end man må. Med et flot springeroffer på f4 erobrede Erik hr Lyck´s Dronning, og efter et par yderligere træk strakte Morten hånden over bordet. Efter min vurdering et af matchens mest spændende partier, og selvfølgelig flot mestret af Erik.

Bræt 5

Hvordan skal man næsten kunne udtrykke det. Mogens ( den gamle med synet i ved nok ) var igen sin modstander totalt overlegen. Per Nielsen mistede hurtigt en bonde, og røg ud et slutspil med 2 tårne og en let officer på begge sider. Med den rette teknik plejer sådan nogle stillinger at kunne vindes, og den teknik må man sige Mogens kender til fingerspidserne. Med stort overblik og erfaring vandt Mogens stillingen. Endnu en flot indsats af Mogens.

Bræt 6

På 6. bræt kom Peter ud i en taktisk affære mod Morten Rytter. Med sort i Farajowicz-gambit fik Peter for gambitbonden skabt et udviklingsforspring. Morten spillede dog med stor autorisation, og havde stillingen nogenlunde under kontrol hele tiden. Morten fik med sine 2 tårne for dronning etableret et dræbende angreb på Peters konge, hvorfor stillingen var tabt. En absolut acceptabel indsats af Peter, som med held godt kunne have opnået mere.

Bræt 7

På bræt 7 spillede Knud hvid imod Villy Lindsskov. I en kompliceret affære fik Villy overtaget, og vandt et tårn mod en løber og bonde. Villy spillede dog et forkert træk, hvilket gjorde at Knud fik etableret sig én fribonde. I et kompliceret slutspil fik Knud, med præcist spil med løberpar og konge, bragt bonden ned til en ny dronning. Villy var derfor fortabt, og måtte strække våben. En stærk indsats af Knud, som viste sig fra sin farligste side. Nemlig at udnytte en stillings kontrachancer.

Bræt 8

Det ”nye unge talent” Uffe spillede med sort sin specielvariant mod Bjarne Møller. Jeg syntes at Uffe hele vejen igennem midtspillet stod en smule bedre end Bjarne, men han fik ikke rigtigt fundet et hul. Stillingen endte derfor op i et remislignende tårnslutspil, hvor Bjarne dog havde en lille fordel i kraft af en fribonde. Uffe fejlede desværre ved at åbne spillet, og måtte dermed indkassere et nederlag. Med hele partiet i betragtning, mener jeg dog at Uffe gjorde en rigtig god figur, og jeg ser ham gerne deltage en anden gang.