Holdlederens beretning

Denne runde i mesterækken byder på en lang tur til Nykøbing S. Nykøbing S har i denne sæson mistet en del betydningsfulde skakspillere, og ligger derfor klart i bunden af mesterrækken. Så en storsejr burde være inden for rækkevidde, men efter vores præstation mod Østsjælland er melodien blevet en anden. De ellers så forhåbningsfulde Præstø øjne er nu slukket en smule, eftersom vi nu kun deltager om sekundære placeringer. Nykøbing S kan derfor være en slem overraskelse, hvis ikke Præstø finder kampgejsten igen.

Før ”move off”

Præstø’s mandskab må igen se sig som favoritter, men en storsejr tror holdlederen ikke på. En sejr på minimum 5-3 skal dog være en realitet, selvom der på holdet figurer 3 afbud. Til at erstatte de fantastiske 3, hjalp igen Egon samt Anders F Jensen ( Ja, det er sgu snart et helt familie foretagende ) og Knud Eriksen. Vi takker ærbødigt.

Resultatskema

Rating: 1131

Slutstilling:

Kamprapport

Nogen fantastisk insats var det ikke, men vi gjorde vores pligt ved at besejre Nykøbing S. Matchen var egentlig ret åben, men i toppen var Præstø bare den tand bedre. Lad os nu se fremad, vi kan måske stadig nå en 3. plads, hvilket heller ikke vil være så dårligt endda.

Bræt 1.

Den stærkeste mand Per Dornonville fra Nykøbing opstillede sig med Pirc mod Morten og Morten angreb øjeblikkeligt kongestillingen. Per valgte at ofre et let officer for to bønder, mod at Morten fik 2 halv åbne linier mod Per kongestilling……Højest besynderligt…..Morten stablede stille og roligt et angreb på benene, men på mærkeligste vis fik Per afviklet stillingen så han til sidst kun havde de 2 bønder i overskud mod Mortens løber. Morten lavede en lille fingerfejl og måtte ofre bonde nummer 3 for at fremtvinge en gevinststilling. Denne førte han sikkert i hus. En flot sejr af Morten.

Bræt 2.

På ingen tid havde Torben i Engelsk byttet dronninger af. Spillet drev over i et slutspil, hvor Torben stod en smule i underkanten. Han fik dog afviklet stillingen i heftig tidnød, og havde i et åbent slutspil en løber mod en springer. Desværre fik Henning etableret et forsvar med springeren og kongen, som forhindrede Torben i at trænge ind i stillingen. I mine øjne en korrekt remis. Igen en sikker indsats af Torben.

Bræt 3.

I en mærkelig åbning fik holdelederen stille og roligt overtaget, og fik opbygget et konge angreb. Dette bragte Flemming ud i tidnød, og med 1½ minut til 8 træk gennemført jeg et sjældent fuskertræk ( jeg havde ikke engang selv set gendrivelsen ). Flemming så, at han ville miste en kvalitet og valgte at opgive. Flemming kunne dog have gendrevet fuskertrækket, og bragt sig ind i en lige stilling. Desværre for Nykøbing, men spillet taget i betragtning, mener jeg nu selv at gevinsten er fortjent………

Bræt 4

Det ældste familiemedlem Mogens skulle på 4. bræt, se om han kunne drille Allan Pedersen. I en lige stilling i Dronninge-indisk gik Allan over i et slutspil ( altid farligt mod Mogens ). Efter at Mogens havde puslet lidt med sine officerer, fik han gennemført en mindre kombination, som ville give ham en lille fordel i et tårn slutspil. Allan prøvede en modkombination, men den var ikke sund. Han mistede direkte en officer for en bonde. Godnathue. Det er altid en fornøjelse at se Mogens spille. Hans spil er enkelt og logisk.

Bræt 5

I en meget besynderlig stilling med lige chancer spillede Knud forkert og mistede en officer. Lars viste ikke tegn på svaghed, så han førte en sikkert point hjem til Nykøbing. En lidt ærgerlig situation, men det er en del af at spille skak. Du er derfor tilgivet Knud J.

Bræt 6

Den tredje reserve Egon spillede sort i Skandinavisk, og fik etableret sig en god stilling. Egon vandt en bonde, og så ud til at have en gevinst på vej. Leif ofrede dog pludselig sit tårn på en bonde, og efter Egons kalkulationer ville han tabe hvis han tog i mod ofret. Stillingen var igen lige og man enedes om remis en snes træk efter. Ærgerligt men retfærdigt. Godt nok Egon.

Bræt 7

Anders viste på bræt 7, at han er mindst er lige så god, som resten af familien FAB. Kaj spillede Aljechins forsvar a tempo, og Anders brugte en hulens masse tid. Pludselig fyrede Kaj bonden foran sin egen konge op til g5, hvilket ikke kan undgås at tabe mod angrebs ivrige Anders F. Efter en længere tænkepause fandt Anders de rigtige træk, til at trænge ind i stillingen. Kaj var færdig. Det er sgu godt gået af en amatør…….Smukt spillet Anders.

Bræt 8

Knud Eriksen kom med sort ind i en ellers god stilling, og det virkede som om han havde fuld kontrol over stillingen. Kjeld havde en smule mere terræn, hvilket gjorde ham i stand til at snyde Knud med en kombination. Desværre var Knuds dronning indblandet i den affære og han mistede hende ( godt det ikke var konen derhjemme ). Knud forsatte, men der var aldrig tvivl om resultatet. Sådan er livet hårdt engang i mellem.