Holdlederens beretning

I den sidste runde af sæsonen 2004/2005 skal vi møde Skovbo. Skovbo fik sidste år en del af den gamle garde tilbage, hvilket har betydet, at de nu ligger lunt i mesterrækken. 3 mand med knapt 2200 i rating luner på ethvert hold, især når de leverer varen, som de har gjort i de første 6 runder. Resten af Skovboholdet skal heller ikke glemmes. De har klaret sig fornuftigt, hvorfor Skovbo også ligger i den øvre halvdel af mesterrækken. Derfor er det en blandet smag holdlederen har i munden før ”move off”, hvad angår Præstøs chancer.

Før ”move off”

Ved betragtning af Præstø-mandskabets forholdsvis gode sæson, vurderes denne match for fuldstændig åben. Et salg på 4 –4 før ”move off”, ville måske komme i betragtning, især da vi igen har afbud, og ikke kan stille i stærkeste opstilling. Men lad dem dog komme an…..Vi plejer jo at kunne bide tænderne sammen.

Runde bød (som tidligere nævnt ) på afbud, og Knud Eriksen ofrede sig for 3 gang i denne sæson. Det skal du have mange tak for.

Resultatskema

Knud Hansen

Rating: 1650

Flemming Knudsen

Rating: 1400 ( vurderet )

Knud Eriksen

Rating: 1131

Michael Espensen

Rating: 1309

0 – 1

Slutstilling:

5½ - 2½

Kamprapport

I holdlederens øjne er denne fantastiske sejr over Skovbo lige så opløftende og overraskende, som  vores sejr over oprykkerne fra Slagelse. I en meget lige dyst på stort set alle brædder, vente vor herre ( eller en anden med styrende indsigt ) tommelfingeren opad til vores spil.

Resultatet er i mine øjne helt fortjent. Vi gik ind til kampen med en anden ånd end Skovbo, og selv den eller så stærke og stabile top fra Skovbo, måtte ned med flaget. En flot indsats af et veloplagt Præstøhold.

Bræt 1.

Morten havde tidligere mødt Henrik Dahl, og var blevet smadret. Morten valgte derfor en mere positionel opstilling. I et komplet lige spil fik Henrik langsomt overtaget. Ganske som det plejer at være mod en 2200 mand. Ligesom Henrik øjnede, at han snart kunne afgøre spillet, hev Morten et fænomenalt tårnoffer op ad hatten, og pludselig blev stillingen fuldstændig uoverskuelig med to komplette åbne kongestillinger. Både Henrik og Morten kunne ikke regne stillingen i bund og begge fejlede flere chancer. Heldigvis for Præstø var Morten skarpest, og med et havde han en simpel matkombination. Et superduper spil af Morten, som viste stort format.

Bræt 2.

Torben fik på andenbrættet aldrig et ben til jorden. I Siciliansk spillede Henrik Mølvig med stor overbevisning efter en positionel fejl af Torben i åbningen. Henrik vandt en bonde, og den kørte han i et tårnslutspil sikkert i mål. På ingen måde en dårlig indsats af Torben. Han fik bare lov at føle skak på et meget højt plan.

Bræt 3.

Holdelederen spillede på bræt 3 et meget lige spil mod Hans Dahl Pedersen. Hans Dahl påbegyndte et kongeangreb, men måtte trække snablen tilbage, idet han ikke kunne ignorerer holdlederens aktion på dronningefløjen. Dermed blev initiativet overladt til holdlederen, som fremtvang afbytning af alle officerer ( på nær et tårn til hver ). Holdlederen vandt en bonde, som han førte direkte ned i det hvide skur efter en dronning. Heldigt spil af holdlederen.

Bræt 4

Erik gjorde på 4. bræt kort proces. I en tit remislignende afbytningsvariant i Fransk spillede Claus Møller meget offensivt på dronningefløjen, og glemte helt at udvikle. Dette udnyttede Erik prompte og vandt en bonde. Efter bondegevinsten formåede Erik at holde gryderne i kog og i tidnød fandt Erik en flot gevinstvariant, som lukkede og slukkede. Meget sikkert og flot spil af Erik.

Bræt 5

Igen var der en modig mand, der ville udfordre Mogens i et slutspil. Ivan den modige havde ellers en fordel i starten af slutspillet, men langsomt halede Mogens en forceret gevinst i hus. Imidlertid kiksede der et eller andet i Mogens’s beregninger, og pludselig vente stillingen. Heldigvis fandt Mogens en nødplan, som holdt stillingen remis. Godt spillet Ivan…….at holde remis mod Mogens i et springerslutspil. Det skal der en anseelig styrke til.

Bræt 6

Igen formåede Peter Thomsen at få frembragt en klassisk Peterstilling ( en masse kompliceret forviklinger uden symmetri ). Peter er pisse farlig når sådan nogle stillinger opstår. Så selvom han var en bonde nede kørte han stakkels Rasmus Møller over. Peter vandt en officer og med tålmodigt spil førte han gevinsten i hus. Hvad kan man sige. Overlegent spil af Peter.

Bræt 7

Hr Knud Hansen spillede på 7. bræt et rigtigt godt parti. Flemming valgte på et tidspunkt at ofre en løber for at åbne Knud stillingen, men Knud er en rigtig god forsvarsspiller, og efter at have fanget yderligere en kvalitet, syntes Knud at være sikker på gevinst. Flemming fik dog lukket stillingen skræmmende meget, men Knud fandt hullet og vandt øjeblikkeligt. Storspil af Knud

Bræt 8

Knud Eriksen kom igen godt ud af åbningen, men pludselig var der forsvundet en officer. Jeg nåede ikke engang at fange hvordan. Vores ven Michael Espensen gjorde herefter spillet enkelt og selv om Knud kæmpede bravt måtte han til sidst opgive. Ærgerligt for Knud, og selvfølgelig også resten af holdet.